تاریخ امروز :25 اردیبهشت 1403

چگونه خلاقیت فرزندانتان را تقویت کنید؟ 7 راه تقویت خلاقیت کودک

ارائه راه حل های مختلف، راهی مناسب برای تقویت خلاقیت کودک است. به کودکان باید فرصت داد تا تفکر وسیع و واگرا از خود نشان دهند. اجازه بدهید که با شما مخالفت کنند.

آن ها را تشویق کنید که یک مسیر و یک راه حل بیشتر برای مشکلات پیدا کنند. زمانی که موفقیت مشکل را حل کردند. از آن ها بخواهید دوباره مشکل را حل کنند اما این بار یک راه حل جدید برای حل همان مشکل قبلی را امتحان کنند.

سپس از آن ها بخواهید برای یک مشکل مشابه، راه حل های متفاوتی را بیابند. این یکی از بهترین روش های تقویت خلاقیت کودک است.


بیشتر بخوانید: چگونه روال زندگی را با شروع مدرسه بچه ها تنظیم کنیم؟


سوالاتش را بشنوید

برای تقویت خلاقیت کودک تان سعی کنید کنجکاوی او را برانگیزید. سوالاتش را بشنوید و او را به سوی یافتن پاسخ هدایت کنید. این کار بهتر از قرار دادن پاسخ در ذهن کودک است.

برای کنجکاو شدن کودک، لازم است محیط اطرافش غنی باشد. برای این کار نیاز به صرف هزینه و وقت خیلی زیادی نیست.

کافی است زمانی که به مسافرت رفته اید یا حتی در حال عبو از خیابان هستید و یا حتی در حین آشپزی، کودک را با وسایل مختلف و نحوه عملکرد بعضی وسایل و … آشنا کنید و اجازه دهید روی آن ها تمرکز کند.

در صورت امکان بگذارید با وسایل جدید وقت بگذراند. آن ها را در این شرایط از ترس آسیب دیدن و کثیف شدن محدود نکنید (به جز مواقعی که واقعا خطرناک است). مثلا دیدن یا لمس کردن بعضی حشرات مثل حلزون و کفش دوزک می تواند جالب و سوال برانگیز باشد.

مسیر جدیدی را به او نشان دهید

برای تقویت خلاقیت کودکتان مسیر ها و راه های مختلفی را با کودک خود تجربه کنید. مثلا نیازی نیست همیشه از یک مسیر و با یک وسیله به خانه برگردید. می توانید از او بخواهید که با چه وسیله ای به خانه برگردید. یا ثلا بگویید ایندفعه می خواهید از یک مسیر جدید به خانه برگردید.

یا مثلا در انتخاب مسیر به شما کمک کند و حدس بزند که کدام راه می تواند مسیر درست باشد. در این صورت هم تفکر کودک تقویت می شود . هم در می یابد برای رسیدن به یک هدف راه های متفاوتی وجود دارد.

خلاقیت

کودکتان را به یادگیری تشوق کنید.

برای افزایش خلاقیت کودک، او را به خواندن کتاب و یادگیری یک کار هنری یا درست کردن یک کاردستی تشویق کنید.

تلویزیون و هر صفحه نمایشگری می تواند خلاقیت کودکان را محدود کند. در اتاق کودک وسایل خلاقانه و اسباب بازی های فکری و کتاب های مناسب سن کودک خود قرار دهید. همچنین شرایطی را فراهم کنید تا از این وسایل بیشتر استفاده کنند.

برای تقویت خلاقیت کودک سعی کنید کنجکاوی کودک تان را برانگیزید

به کودکان بخاطر بروز خلاقیتشان جایزه ندهید. مشوق ها و محرک ها مانع حرکت کودک هستند.

همچنین کیفیت پاسخ هایشان و انعطاف پذیری در تفکرات آن ها را کاهش می دهند. به کودکان اجازه دهید تا مهارت های مورد علاقه شان که به خلاقیتشان کمک می کند را توسعه ببخشند.

نه این که با جایزه دادن، آن ها را تحریک کنید. به جای اینکه برای تمرین کاری که شما بیشتر دوست دارید، به او جایزه بدهید، اجازه دهید او کاری را انجام دهد که به صورت خودجوش به آن علاقه مند است.


بیشتر بخوانید: تربیت کودک دوزبانه از نظر جامعه زبان شناسی آمریکا(سوالات متداول)


چیزهای نیمه تمام را تمام کند

برای تقویت خلاقیت کودک بهتر است داستان ها را به صورت کامل نخوانید و اجزاه دهید کودک با خلاقیت خود آن را کامل کند.

یکی از راه های تفکر خلاق در کودک این است که بخواهید، چیزهای نیمه تمام را تمام کند. برای افزایش مهارت تفکر خلاق در کودک بهتر است اجازه دهید داستان های نیمه تمام را به اتمام برساند. نقاشی ها را کامل کند. در بازی جمله سازی، جمله های ناتمام شما را کامل کند. (یا مثلا شما یک کلمه بگویید و او یک کلمه مرتبط به کلمه شما اضافه کند شما این گونه می توانید حتی با هم دیگر داستان جدیدی بسازید.)

کمتر نگران او باشید

اگر می خواهید خلاقیت کودکتان را تقویت کنید، از نگرانی درمورد چیزهایی که کودک کسب می کند، دست بردارید. به جای اینکه روی نتیجه کارهای او متمرکز شوید، روی مسیر پیشرفت کار او تاکید کنید.

برای اینکه روی پیشرفت در مسیر تاکید کنید می توانید این چنین سوال هایی را از کودک خود بپرسید: ” لذت بردی؟ خوشت اومد؟ تموم شد؟ نظرت درباره این کاری که انجام دادی چیه؟ ”

کودکان به طور طبیعی مبتکرانی با قدرت تخیل بالا هستند. ولی خلاقیت کودکان نیاز به حمایت والدین دارد. تحقیقات نشان داده است که تخیل کودک می تواند بر گذر سالم از مشکلات به کودک شما کمک کند.

خلاقت کودک همچنین به بهتر شدن مهارت های اجتماعی، تقویت اعتماد به نفس کودکان و یادگیری بهتر کمک می کند.

 کاردستی درست کند

درست کردن کاردستی های متنوع و مختلف، تفکر و خلاقیت کودک را تقویت می کند. اسباب بازی هایی که به کودکان امکان درست کردن انواع کاردستی ها را می دهد، ذهن خلاق کودک را تقویت می کند. و حس سازندگی و خلق کردن را در او پرورش می دهد.

برای افزایش خلاقیت در کودکان، آن ها را به سرگرمی و کارهای هنری تشویق کنید.

 

2 یک پینگ

  1. پینگ بک: چگونه والدین می توانند با رفتارهای سرسختانه کودکان کنار آیند؟ - zivishen

  2. پینگ بک: خود تنظیمی چیست: چگونه خودتنظیمی کودکان را تقویت کنیم - zivishen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *