تاریخ امروز :24 اردیبهشت 1403

چگونه کفش مناسب انتخاب کنیم؟ 6 اشتباه رایج در انتخاب کفش نامناسب

انتخاب اشتباه کفش باعث ایجاد درد در پاها می شود. مهم نیست از چه کفشی استفاده می کنید، پاشنه کوتاه یا پاشنه بلند. مهم این است که آیا مناسب پاهای شما هست یا نه؟ پیشنهاد میکنیم که در مورد انتخاب کفش خود بیشتر فکر کنید.

کفش مناسب نه تنها می تواند از درد پاها جلوگیری کند، بلکه برای کل بدن شما نیز مفید است. همچنین می تواند باعث راحتی شما شود، تا درد پا نداشته باشید و حتی از آسیب دیدگی پاها و ستون فقرات نیز جلوگیری می کند.

انتخاب جایی برای خرید کفش مناسب و با کیفیت و همچنین زمان تعویض آن از موارد مهمی هستند که باید به آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید:چگونه با ورزش احساس خشم و عصبانیت را کنترل کنیم؟

در زیر اشتباهات معمولی که باعث درد پاها می شوند را می توانید بخوانید، البته قبل از خواندن می توانید خلاصه مقاله را به صورت کلیپ در زیر مشاهده کنید.


6 اشتباه رایج انتخاب کفش


1- کفش هایی که پاشنه فرسوده دارند عوض نمی کنید

آیا تا به حال متوجه شده اید که بعد از چند ماه استفاده، یک طرف پایین پاشنه کفش ورزشی شما بیشتر از طرف دیگر فرسوده می شود؟ این یک پدیده بسیار طبیعی است.

پاشنه پا شما که درست در زیر بدن قرار گرفته است، از تمام وزن شما پشتیبانی می کند. همه ی ما متفاوت راه می رویم، بنابراین منطقی است که برخی از افراد ممکن است بیش از دیگری به یک طرف پاشنه ی کفش تکیه دهند. با این حال، قرار دادن پا و مچ پا در طولانی مدت در این وضعیت نامتعادل، درست نیست.


کفش اسپرت پیاده روی زنانه

 

مشاهده و خرید کفش اسپرت مناسب پیاده روی زنانه

مشاهده و خرید کفش اسپرت مناسب پیاده روی مردانه

 


بسیاری افراد به یک کفش ورزشی نگاه می کنند و با خود می گویند چه قدر خوب است اما درست تر این است که تنها به ظاهر آن اکتفا نکنید و ابتدا پاشنه را نگاه کنید. اگر پاشنه آن مناسب نباشد شما دیگر به حالت معمول خود نمی ایستید، بنابراین باید آن را سریع تر تعویض کنید.

کفش نا مناسب
2- کفش های ورزشی و مخصوص دو را در زمان مناسب تعویض نمی کنید

در حالت متعارف هر کسی می تواند قبل از تعویض کفش ورزشی و مخصوص دو، حدود 100 مایل بدود. این یک قانون است که کسی که چهار یا پنج بار در هفته مسافت پنج مایل می دود، تقریباً هر ماه باید کفش خود را تعویض کند. این امر به سرعت به یک عادت گران قیمت تبدیل می شود، اما حفظ آن یک امر مهم است.


کفش پیاده روی و مخصوص دویدن مردانه

 

مشاهده و خرید کفش مخصوص دویدن زنانه

مشاهده و خرید کفش مخصوص دویدن مردانه

 


حتی اگر کفش های خود را کمی کمتر تعویض کنید. پس از طی مسافت پیموده شده و بیش از حد، کف کفش  ورزشی و بالشتک زیر پایتان می تواند ساییده شود. در نتیجه کوبیدن پاها روی زمین، میزان ضربه گیری بالشتک ساییده شده، کمتر می شود. ساییده شدن بالشتک و پاشنه  باعث بدفرم قرار گرفتن مداوم پاها می شود که خود هم باعث بدفرمی پاها در دراز مدت می شود و هم باعث عوارضی همچون درد پاها و مفاصل شود.

کسانی که مداوم از کفش ورزشی استفاده می کنند و هر روز می دوند. اگر در پاها، مچ پا و مفاصل زانو و ران احساس درد می کنند. بهتر است، احتمال استفاده بیش از حد از کفش ورزشی و ساییده شدن آن را در نظر بگیریند.

3- انگشتان پا را با کفش های نوک باریک خرد می کنید

یکی از رایج ترین مشکلات پا، استفاده از کفش های بسیار باریک است. هنگامی که انگشتان پا به طور مکرر در کفش های باریک به هم فشار داده می شوند، آسیب به پاها به صورت عدم تعادل عضلانی و حتی آسیب عصبی ظاهر می شود. این امر همچنین می تواند منجر به درد پا شود.

انگشتان پای خود و شکل آن و کفشی را که می خرید نگاه کنید. به یاد داشته باشید اگر نوک کفش، باریک باشد انگشتان شما از هر دو طرف به داخل رانده می شوند و در نهایت انگشتان با مشکل روبرو می شوند.

4- به صورت آنلاین کفش می خرید

به همان روشی که کفش های بسیار باریک می توانند انگشتان شما را اذیت کنند، کفش های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک می توانند نحوه راه رفتن و حرکت شما را تغییر دهند. به عبارت دیگر، اندازه کفش شما مهم است.

هر چند بسیاری از مردم با علاقه کفش را به صورت آنلاین خریداری می کنند،  اما برخی از پزشکان آن را توصیه نمی کنند. به خصوص اگر شما هرگز کفشی را که خریداری می کنید امتحان نکرده اید. بررسی متناسب بودن کفش قبل از خرید به شما امکان می دهد حداقل یکبار پوشیدن و احساس پاها درون آن را امتحان کنید.


صندل طبی مردانه و زنانه

 

 

مشاهده و خرید صندل طبی زنانه و مردانه

 


سایز مناسب پاهای خود را پیدا کنید و از صرف هزینه برای یک جفت کفش که پوشیدن آن بسیار ناخوشایند است، جلوگیری کنید. کفش های نامناسب می توانند منجر به درد پا و حتی تاول شوند. هرچند که بسیاری از کفش ها را می توان بدون پرداخت هزینه اضافی مرجوع کرد. اما ممکن است وسوسه شوید آن را نگه دارید که البته مناسب هم نیست و این کار فقط برای جلوگیری از دردسر بازگشت است.

کفش نامناسب انتخاب نکنیم

5- کفش را امتحان کنید

همانطور که زمان مناسبی از روز برای امتحان و پوشیدن کفش وجود دارد، همچنین راه هایی برای چگونگی و مدت زمان امتحان کردن کفش وجود دارد.

امتحان کردن آنها در حالت ایستاده بسیار مهم است، زیرا به محض ایستادن پای شما به سمت جلو می لغزد و به طور بالقوه احساس راحتی در کفش را تغییر می دهد. اما حتی پس از ایستادن، حتماً پنج یا 10 دقیقه را نیز باید دور بزنید یا بایستید.


کفش طبی مردانه و زنانه چرم

 

مشاهده و خرید کفش طبی زنانه

مشاهده و خرید کفش طبی مردانه

 


اطمینان حاصل کنید که آن ها برای پاهای شما اندازه و راحت هستند. همچنین مهم است که موقعیت انگشتان پا را هم در نظر بگیرید و از راحتی آن ها اطیمنان یابید.

کفش باید هم عرض کافی برای قسمت انگشتان پاهای شما(بویژه افرادی که پاهای پهنی دارند) و همچنین باید طول کافی برای بلند ترین انگشت شما(چه انگشت شست یا حتی انگشت دوم پا باشد) داشته باشند.

6- کفش هایی که قوس پا را پشتیبانی کنند، نمی پوشید

ضرورت حمایت از قوس پا، موضوعی بحث برانگیز در میان پزشکان متخصص است. برخی فکر می کنند که این یک نقش اساسی در اصلاح تراز بودن پای بعضی افراد دارد و برخی فکر می کنند تنها هدف آن افزایش راحتی است.

نکته ای که باید از آن اطمینان داشته باشید این است که کفشی که قوس پا را حمایت نکند ممکن است به پای شما صدمه بزند، خصوصاً اگر دارای قوس پای زیاد و یا کف پای صاف هستید. اگر پاهایتان به صورت مداوم اذیت بود شاید بهتر است با نسخه پزشک، کفش یا کفی مناسبی تهیه کنید. حداقل، این گونه راه رفتن های شما در زندگی روزمره آزاردهنده نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *